Studentene i ION Racing returnerer fra Formula Student-konkurransen med glimrende resultater og verdifulle erfaringer. Teamet med ambisiøse og dyktige studenter har sammen designet, utviklet og bygget racerbilen Frøya. Bilen har deltatt i Europas største konkurranse for ingeniørstudenter. Vi i Glassfiber Produkter har vært en nøkkelsponsor med vårt bidrag til prosjektet.
Hvert år arrangeres Formula Student, Europas største konkurranse for ingeniørstudenter. Universitetet i Stavanger deltar årlig med ION Racing: et team med dyktige studenter fra flere ulike studieretninger. Deres oppdrag er å designe, utvikle og bygge en elektrisk Formel 1-bil.
Konkurransen arrangeres i Silverstone Circuit i England. Her skal teamet konkurrere mot studentlag fra hele Europa. Bilen blir vurdert for både dens statiske og dynamiske egenskaper før den til slutt slippes løs på racingbanen.
Maskinering av støpeformer
Planen var å lage karosseriet i karbonfiber, da trengte studentene en støpeform for å gi bilen dens lekre utseende og rette egenskaper. For å oppnå dette startet jakten på en samarbeidspartner som kunne hjelpe dem med nettopp dette.
Da falt søkelyset på Glassfiber Produkter, som med vår spesialiserte kompetanse og store CNC-maskin, ble den perfekte samarbeidspartner og sponsor for prosjektet.
Studentene ønsket å lage støpeformer av MDF-plater. Trematerialet er billig, enkelt å jobbe med og med glatte overflater kan platene lett limes sammen. Formene måtte også være gjenbrukbare.
Prosjektet krevde at teamet vårt måtte tenke annerledes.
“Prosjektet var en gyllen sjanse til å eksperimentere med hva CNC-maskinen kan gjøre. Våre CNC-operatører sitter nå igjen med verdifull erfaring vi kan bruke videre med andre kunder”
– Magnar Stangeland
For produksjonen betydde dette nye måter å programmere CNC-maskinen på samtidig som det var viktig å finne rette verktøy for å oppnå det beste resultatet
Materialet maskineres i deler som blir støpeformene til karosseriet og aeropakken.
Møte med studentene på UiS.
Europas største ingeniør-konkurranse
Tiden var inne, bilen var testet mer enn noen gang før og ION Racing satt kursen mot Silverstone der teamet skulle konkurrere mot over 130 lag fra hele verden.
Frøya blir nøye vurdert av dommerne i Silverstone. Foto: ION Racing.
Frøya kom gjennom de tekniske inspeksjonene på rekordtid, med høy poengsum på de statiske delene. De gode tilbakemeldingene omfatter ingeniørarbeid, design samt økonomi og business.
Da dynamikken til slutt skulle settes på prøve på racingbanen gikk det ikke helt som planlagt. Batteriet til den elektriske bilen sviktet, og den ble stående på startstreken.
Det dyktige teamet lot ikke det skygge over de gode prestasjonene fra tidligere i konkurransen, og understreker at de er svært fornøyd med det de har oppnådd.
Det studentene har lært fra årets konkurranse har dannet et sterkt grunnlag for neste års ION racing bidrag.
“Vi fikk også veldig mye skryt for bilen av andre lag. Spesielt karosseriet som er støpt med formene vi fikk maskinert hos Glassfiber Produkter.”
– Einar Kjerka, head of production, ION Racing
Glassfiber Produkter er stolte over det gode samarbeidet og den unike muligheten til å jobbe med noe som var litt utenom det vanlige. Med ny kompetanse og erfaring er muligheten for hva vi kan få til enda litt større, og vi ser frem til flere spennende samarbeid i fremtiden.